Waarom sommige creators viraal gaan en andere niet: de wetenschap achter bereik

De ene creator gaat viraal en krijgt miljoenen views, terwijl een post van een andere creator niet veel bereik krijgt. Het is niet per se alleen maar geluk hebben, het gaat namelijk ook om de timing, bereik, herkenning, algoritmes en herhaalbaarheid. Het is daarom belangrijk om de wetenschap te begrijpen achter het bereik en te ontdekken waarom sommige creators viraal gaan en de andere niet.

Wat is virality eigenlijk?

Om te beginnen nemen we een kijkje wat virality eigenlijk is. Het is eigenlijk een benaming van de snelle, exponentiële verspreiding van content. Viraal gaan betekent dat je content snel wordt opgepakt en als het ware de hele wereld over gaat. Populair heb je ook, dat is dat je goed bekeken wordt, maar dat het niet de wereld over gaat of dat mensen je nadoen. Content dat viraal is gegaan, is maar kort een hot topic. Toch kan het een langdurig effect opleveren. Platformen waarop content wordt geplaatst zorgen er ook voor dat het bericht wordt gepusht. Zeker als ze zelf denken dat het potentie heeft om viraal te gaan.

Het algoritme

Bij het plaatsen van posts speelt het algoritme een belangrijke rol. Het algoritme beslist namelijk wat er wordt getoond en wat niet. Dit heeft te maken met onder andere de kijktijd, het aantal shares, in hoeverre wordt gescrold en in hoeverre je terugkeert naar het socialmediakanaal. Platforms kijken naar dit soort factoren en bepalen daardoor wat de doelgroep interessant vindt en wat niet. Een belangrijk punt binnen het algoritme is dat creators volgers moeten hebben. Hoe meer volgers een video leuk vinden, hoe sneller deze wordt opgepakt door het algoritme van anderen. Influencers kunnen hun volgers krijgen, maar ook kopen via Followersnet. Op die manier kunnen video’s populair worden en zelfs viraal gaan.

Psychologische triggers achter virale content

Er zijn een aantal psychologische triggers op te noemen achter virale inhoud. Denk aan de emotie: sterke emoties zorgen voor deelbaarheid, zoals herkenning, verwondering of humor. Ook speelt de verrassing een grote rol. Denk aan een nieuw soort post zoals een onverwachte wending waar je niet op had gerekend. Daarbij worden ook vaak posts geshared of geliket van mensen waar ze zich in herkennen of wie ze zijn: denk aan een sporter die van sportvideo’s houdt of een gamer die zich herkent in een game video.

Vorm en structuur van virale content

Als laatste is het goed om te kijken naar de vorm en structuur van virale content. Zo zijn de eerste drie seconden van het filmpje beslissend. Denk aan bepaalde vragen, gekke statements of triggers die visueel zijn. Korte en bondige content winnen vaker om viraal te gaan. Hoe authentieker het filmpje is, des te beter het gaat scoren op het net. Daarbij is vertrouwde content ook van belang. Zo kan er een bepaalde remix worden gemaakt op een bestaand filmpje, of zijn trends helemaal booming aan het gaan. Virale content bestaat dus uit een goede opening, een kort en bondig filmpje met een herkenbaar onderwerp.

Geef een reactie